Sprawozdanie z polsko-rosyjskiej wymiany młodzieży – 20-25.06.2016r
W dniach 20-25 czerwca 2016 r. odbyła się w Zespole Szkół w Przywidzu pierwsza w historii szkoły wymiana polsko - rosyjska.
Dwudziestu polskich uczniów z klas I i II Gimnazjum im. Zawiszy Czarnego spotkało się z 20-osobową grupą uczniów ze Średniej Szkoły Ogólnokształcącej nr 1 w Gurjewsku.
Celem tej wymiany było rozwijanie kontaktów pomiędzy jej uczestnikami , budowanie między nimi dialogu międzykulturowego, więzi na bazie wspólnych zainteresowań, nauczanie o stosunkach polsko- rosyjskich, historii, kulturze i dziedzictwie obu narodów.
Jako temat przewodni wymiany wybrano „Historię Polski i Rosji w malarstwie obu narodów”.
20 czerwca o godz. 13 w grupa uczniów rosyjskich wraz z opiekunkami została powitana przez p. dyrektor , Katarzynę Sprusik – Olszewską, wicewójta p. Dariusza Czaińskiego, prezesa Stowarzyszenia Kreatywna Szkoła p. Michała Jasińskiego. Uczniowie naszej szkoły wygłosili krótkie teksty powitania w języku polskim, rosyjskim i angielskim, następnie odśpiewali piosenkę „Zawsze niech będzie słońce” również w trzech językach. Uczniowie z Gurjewska mogli również podziwiać dwa tańce kaszubskie wykonane przez młodszych uczniów naszej szkoły.
Uczestnicy wymiany zostali zakwaterowani w Ośrodku Wypoczynkowym „Omega”. Tam również spożywali posiłki, brali udział w zajęciach, warsztatach, odpoczywali, ale przede wszystkim integrowali się i poznawali.
Pierwszego dnia wymiany czekały ich zajęcia z języka angielskiego, podczas których mogli się lepiej poznać, następnie zajęcia sportowe , m.in. mecz w siatkówkę, spacer po Przywidzu oraz dyskoteka z zabawami, konkursami i nauką tańca „Belgijka”.
Aby lepiej poznać historię Polski, uczniowie wyjeżdżali na wycieczki. Byli dwukrotnie w Gdańsku. 21 czerwca zwiedzili Stare Miasto (Ratusz Miejski, Dwór Artusa, ulicę Długi Targ, Muzeum Bursztynu, Żuraw, ulicę Mariacką, Kościół Mariacki, Zieloną Bramę, Złotą Bramę, Zbrojownię i fontannę Neptuna). 24 czerwca udali się do Centrum Hewelianum. Tam spacerowali po Górze Gradowej, obejrzeli schrony i remizę artyleryjską, interaktywne wystawy, m.in. Wehikuł Czasu - Człowiek i Pocisk oraz Krzyż Milenijny. Następnie odwiedzili Europejskie Centrum Solidarności i tam zwiedzali z audioprzewodnikami w języku polskim i rosyjskim następujące wystawy: Narodziny Solidarności, Siła bezsilnych, Solidarność i nadzieja, Wojna ze społeczeństwem, Droga do demokracji, Triumf wolności i Salę im. Jana Pawła II oraz podziwiali panoramę Gdańska z tarasu widokowego.
22 czerwca wyjechali do Malborka zwiedzić zamek krzyżacki , poznać historię powstania tego gotyckiego zamku, jego funkcji obronnych, pogłębić wiedzę na temat Zakonu Krzyżackiego. Uczestnicy wymiany zwiedzili Podzamacze, Przedzamcze, Zamek Średni i Wysoki. Nauczyli się rozróżniać cegły użyte do budowy zamku z XIII/XIVw. i z XIXw.
Ostatnią wycieczką był wyjazd do Szymbarka do Centrum Edukacji i Promocji Regionu , w którym uczestnicy zobaczyli: najdłuższą deskę świata i najdłuższy stół z krzesłem Noblisty, Dom Sybiraka i łagier, Bunkier TOW "Gryf Pomorski", dom trapera kaszubskiego z Kanady, dom powstańca polskiego z Adampola, kościółek św. Rafała, największy koncertujący fortepian, statuę Świętowida Kaszubskiego, dom do góry nogami.Uczniowie mogli również poznać kulturę kaszubską i posłuchać języka kaszubskiego.
Jednym z głównym zadań projektu było przygotowanie inscenizacji „Nasze korzenie” na podstawie „Legendy o Lechu, Czechu i Rusie”. W tym celu został opracowany w języku polskim i rosyjskim scenariusz, do którego przygotowano odpowiednią scenografię, kostiumy dla wszystkich uczestników wymiany. Wspólne próby odbywały się po powrocie z wycieczek. Przestawienie zostało zaprezentowane podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego w Zespole Szkół w Przywidzu oraz podczas podsumowującego spotkania z władzami gminy, stowarzyszenia i rodzicami.
Z tematyką wymiany było ściśle związane zadanie polegające na przygotowaniu prezentacji multimedialnych „Historia Polski i Rosji w malarstwie obu krajów”, które mogli obejrzeć uczniowie biorący udział w spotkaniu młodzieży.
Innym działaniem w zakresie realizacji przedsięwzięcia były „Żywe” obrazy historyczne, czyli lekcja historii o znanych postaciach historycznych przedstawionych w malarstwie.
Uczniowie polscy, ubrani w odpowiednie kostiumy z epoki, wcielili się w postacie Mieszka I i Dobrawy, Władysława Jagiełły i Jadwigi Andegaweńskiej z „Pocztu królów i książąt polskich” Jana Matejki i w języku polskim i angielskim opowiedzieli o ich roli w historii Polski.
Natomiast uczniowie rosyjscy zaprezentowali obraz Wiktora Wasniecowa ” Mocarze” i jego trzech staroruskich bohaterów legend. Dobrynia Nikiticz, Ilja Muromiec i Alosza Popowicz ubrani w zbroje i hełmy, uzbrojeni odpowiednio w miecz, włócznię i łuk siedzieli na koniach wykonanych z tektury i listewek. Pozostali członkowie grupy rosyjskiej utworzyli zielone tło z liści i gałęzi.
Z malarstwem historycznym były również związane warsztaty plastyczne „Być jak Matejko”. Mieszane zespoły polsko- rosyjskie ( 6 grup) przygotowały plastyczne ilustracje do Legendy o Lechu, Czechu i Rusie. Technika wykonania oraz wybór materiałów i narzędzi zależały od członków grupy. Wystawę można było obejrzeć podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego i spotkania pożegnalnego w ostatnim dniu wymiany polsko- rosyjskiej.
W wolnym czasie uczestnicy spotkania mogli aktywnie i kreatywnie spędzić czas nad jeziorem: pływali na kajakach, rowerach wodnych, kąpali się w wodzie, pokonywali przeszkody w parku linowym pod czujnym okiem ratowników i instruktorów, a także śpiewali przy ognisku.
W dniach 12-17 sierpnia polscy uczniowie pojadą z wizytą do Gurjewska.
Opiekunowie wymiany:
Małgorzata Cieszyńska i Barbara Samaruk